OFERTA PORADNI w roku szkolnym 2023-2024
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
OFERTA PORADNI w roku szkolnym 2022-2023
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
PLAN PRACY PORADNI 2021-2022
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1 W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
Kliknij, aby pobrać Plan Pracy PPP 1 2020 – 2021
OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1 W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
Kliknij, aby pobrać Plan Pracy PPP1 2019-2020
OFERTA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1 W ROKU SZKOLNYM 2018/2019
OFERTA DIAGNOSTYCZNA
DIAGNOZY, BADANIA PRZESIEWOWE |
Diagnoza dzieci w ramach wczesnego wspomagania. Opiniowanie w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. |
Diagnoza gotowości szkolnej. Opiniowanie w sprawie odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego. |
Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna dzieci poniżej 7 roku życia – ocena rozwoju dziecka. Opiniowanie w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu lub placówce. |
Diagnoza psychologiczno – pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (ryzyko dysleksji rozwojowej i dysleksja rozwojowa). Opiniowanie w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych i egzaminacyjnych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce. |
Diagnoza psychologiczno – pedagogiczna uczniów z trudnościami w nauce. Opiniowanie w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia, przyjęcia ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy oraz w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce. |
Diagnoza uczniów z zaburzeniami w zachowaniu. Opiniowanie w sprawie objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce. Orzekanie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie i zagrożonej niedostosowaniem społecznym. |
Diagnoza dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. Opiniowanie w sprawie dostosowania wymagań w zakresie wiedzy i umiejętności szkolnych w stosunku do uczniów z deficytami rozwojowymi uniemożliwiający sprostanie wymaganiom szkolnym. Orzekanie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. |
Diagnoza dzieci i młodzieży niepełnosprawnej ruchowo (w tym afazja). Opiniowanie iorzekanie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej ruchowo. |
Diagnoza i orzekanie o potrzebie nauczania indywidualnego ze względu na stan zdrowia uniemożliwiający lub znacznie utrudniający uczęszczanie do szkoły. |
Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna uczniów zdolnych. Opiniowanie w sprawie udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki. |
Diagnoza predyspozycji zawodowych. |
Diagnoza logopedyczna – ocena rozwoju mowy. |
Badania przesiewowe:
|
Oferta dotycząca:
- udzielania dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- realizowania zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą iedukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych iwychowawczych,
- organizowania i prowadzenia wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych iopiekuńczych.
DZIAŁ OPIEKI NAD MAŁYM DZIECKIEM. |
|
Oferta skierowana do dzieci. |
|
ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE |
|
Zajęcia terapeutyczne dla dzieci |
I. Liguzińska-Wołowiec, M. Kaczmarczyk,A. Donat, B. Wilk |
WARSZTATY |
|
Warsztaty realizowane na terenie przedszkoli – wg potrzeb placówek (prowadzą opiekunowie poszczególnych placówek):
|
|
Oferta skierowana do rodziców. |
|
PRELEKCJE, WARSZTATY:
|
|
Oferta skierowana do nauczycieli, specjalistów. |
|
Spotkania z psychologami i pedagogami przedszkolnymi z rejonu działania poradni – DYŻURY KONSULTACYJNE. |
|
WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI PRZEDSZKOLI:
|
|
GRUPY WSPARCIA Psychologów i Pedagogów Przedszkolnych oraz Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego z terenu Miasta Katowice. | |
I KATOWICKI ZESPOŁU DOSKONALENIA LOGOPEDÓW działającego przy PPP nr 1 (koordynatorki mgr Izabela Liguzińska-Wołowiec PPP 1 oraz mgr Anna Broma SPPP) | |
Udział w Radach Pedagogicznych oraz posiedzeniach zespołów wychowawczych i zespołów ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej. | |
Wspomaganie placówek przy konstruowaniu Rocznego Planu Wspomagania. |
DZIAŁ OPIEKI SZKOLNEJ. |
|
Oferta skierowana do uczniów. |
|
ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE |
|
Socjoterapia dla uczniów szkół podstawowych(klasy IV-VIII oraz III klasa gimnazjalna)(zajęcia odbywają się na terenie poradni) |
M. Szklarz, J. Śledziewski |
Indywidualna terapia psychologiczna dla uczniów szkół podstawowych |
M. Janusz, J. Śledziewski, K. Umińska |
Grupowe zajęcia terapii psychologicznej dla uczniów szkół podstawowych:
|
K. Umińska, M. Janusz K. Umińska K. Umińska |
Grupowe zajęcia terapii pedagogicznej, a także zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:
|
A. Donat, M. Piekarczyk M.Piekarczyk, K. Respondek – Brol, |
Indywidualne zajęcia terapii pedagogicznej oraz indywidualne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. |
A. Donat, M. Piekarczyk, K. Respondek – Brol, |
POZOSTAŁE ZAJĘCIA |
|
|
K. Umińska M. Piekarczyk K. Respondek – Brol K. Respondek – Brol |
WARSZTATY |
|
Warsztaty realizowane na terenie szkół, według potrzeb placówek (prowadzą opiekunowie poszczególnych szkół). Proponowane tematy:
|
|
Oferta skierowana do rodziców. |
|
PRELEKCJE/WARSZTATY (formuła zajęć ustalana po konsultacji) proponowane tematy:
|
|
COACHING RODZICIELSKI lub LIFE-COACHING oparty na zasobach i odpowiedzialności rodzica za proces wychowawczy (proponowane tematy sesji: role życiowe, odkrywanie wartości rodzinnych, relacje i związki, plany życiowe, asertywność i konsekwencja, stawianie granic, pewność siebie, itp.) |
|
KONSULTACJE i PORADY dla rodziców:
|
|
Oferta skierowana do nauczycieli, specjalistów. |
|
Dyżury konsultacyjne dla nauczycieli na terenie szkół. | |
Udział w Radach Pedagogicznych oraz posiedzeniach zespołów wychowawczych i zespołów ds. pomocy psychologiczno- pedagogicznej. | |
Wspomaganie placówek przy konstruowaniu Rocznego Planu Wspomagania. | |
Coaching kompetencyjny ukierunkowany na rozwijanie zasobów emocjonalnych i społecznych oraz umiejętności związanych z funkcją nauczyciela. | |
PRELEKCJE/WARSZTATY proponowana tematyka:
|
|
DZIAŁ PORADNICTWAPSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEGO I ORIENTACJI ZAWODOWEJ |
|
Oferta skierowana do uczniów. |
|
ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE |
|
Indywidualna terapia psychologiczna dla uczniów szkół ponadpodstawowych oraz uczniów klas III gimnazjalnych ze szkół podstawowych. |
|
Poradnictwo w sytuacjach kryzysowych (myśli samobójcze, samookaleczenia, problemy psychiczne). | |
Doradztwo zawodowe dla uczniów klas VIII, III klas gimnazjalnych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. | |
WARSZTATY |
|
Warsztaty dla uczniów realizowane na terenie szkół, według potrzeb placówek (prowadzą opiekunowie poszczególnych szkół). Proponowane tematy:
|
|
Oferta skierowana do rodziców. |
|
Konsultacje i porady dla rodziców:
|
|
Prelekcje, warsztaty dla rodziców:
|
|
Oferta skierowana do nauczycieli, specjalistów. |
|
Dyżury konsultacyjne dla nauczycieli na terenie szkół. | |
Udział w Radach Pedagogicznych oraz posiedzeniach zespołów wychowawczych i do spraw pomocy psychologiczno- pedagogicznej. |
|
Wspomaganie placówek przy konstruowaniu Rocznego Planu Wspomagania. | |
PRELEKCJE/WARSZTATY tematyka ustalana po konsultacji z opiekunami działu. Przykładowy temat „Dostosowanie wymagań dla uczniów z opiniami i orzeczeniami”. |
DZIAŁ OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ |
Oferta skierowana do dzieci i uczniów. |
ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE |
Indywidualna terapia logopedyczna. |
Grupowa terapia logopedyczna w ramach Metody Dobrego Startu. |
Terapia dzieci i młodzieży z niepłynnością mowy oraz jąkających się. |
Oferta skierowana do rodziców. |
Konsultacje i porady dla rodziców:
|
Prelekcje, warsztaty dla rodziców odnośnie wskazań do pracy z dzieckiem stymulujących rozwój mowy i percepcję słuchową. |
Oferta skierowana do nauczycieli, specjalistów. |
Porady, konsultacje po badaniach przesiewowych mowy i słuchu. |
Przygotowanie wskazania do pracy z dzieckiem. |
Zapraszamy również do udziału w:
- Dniu Otwartym Poradni (17.11.2018r. sobota)
- Dniu bezpłatnych badań mowy i przesiewowych badań słuchu w ramach Europejskiego Dnia Logopedy (09.03.2019r. sobota)
- II edycji Międzyszkolnego Konkursu „”Mistrz Inteligencji”(marzec 2019)
OFERTA PORADNI
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1
WROKU SZKOLNYM 2017/2018
OFERTA SKIEROWANA DO DZIECI I UCZNIÓW
DZIAŁ OPIEKI NAD MAŁYM DZIECKIEM
- Badania przesiewowe „Dziecięce Liczenie”.
- Badania przesiewowe „ Skala Ryzyka Dysleksji-6”
- Zajęcia terapeutyczne dla dzieci (od 2 r. ż do rozpoczęcia nauki w szkole) prowadzone Metodą Dobrego Startu – cały rok szkolny – „Od wierszyka do cyferki” (dzieci zrocznika 2011)
- Warsztaty dla dzieci na terenie przedszkoli – wg potrzeb placówek:
- „Poznajemy bezpieczne zasady”
- „Co to znaczy być życzliwym? – bajka o ciepłym i puchatym”
- „Poznajemy uczucia”
- „Mój przyjaciel Necio – warsztaty na temat bezpieczeństwa w sieci”
- „Raz, dwa, trzy – zdrowe przedszkolaki to my!”
- „Czym jest tolerancja?”
DZIAŁ OPIEKI SZKOLNEJ
- Badania przesiewowe w kl. II szkoły podstawowej ukierunkowane na wczesne rozpoznawanie ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. (Klasy pierwsze po konsultacjach z pedagogami i psychologami szkolnymi).
- Obserwacje zespołów klasowych na terenie placówek.
- Zajęcia warsztatowe według zapotrzebowania placówek.
- Współpraca się opłaca – warsztat komunikacji i integracji zespołu klasowego.
- Zalety w każdym z nas – rozpoznawanie swoich mocnych stron, budowanie pozytywnej samooceny (klasy IV-VII).
- Bądź przyjacielem i miej przyjaciela – budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych.
- Inny nie znaczy gorszy, czyli rzecz o tolerancji i szacunku do drugiego człowieka.
- Trening umiejętności społecznych (komunikacja, asertywność, radzenie sobie zkonfliktami) – 3 spotkania 2×45 min (klasy V-VII.)
- W kręgu emocji – rozpoznawanie i nazywanie emocji, radzenie sobie ze złością (klasy I-III)
- Nie taki stres straszny, jak go malują – skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem (V-VII)
- Jak się uczyć, żeby się nauczyć? – skuteczne metody uczenia się.
- Dlaczego kalendarz się nie rozciąga – warsztat organizacji i planowania własnej aktywności oraz zarządzania czasem.
- W pułapce nowoczesnych technologii – warsztaty dotyczące cyberprzemocy oraz ryzyka uzależnienia od komputera i Internetu.
- Dopalacze zniewalacze – profilaktyka w zakresie używania substancji psychoaktywnych. (VI-VII)
- W krzywym zwierciadle – kiedy dbałość o wygląd zewnętrzny staje się chorobą. Zajęcia profilaktyczne dotyczące zaburzeń odżywiania, w tym: anoreksji, bulimii i bigoreksji.
- Zajęcia grupowe i indywidualne o charakterze korekcyjno- kompensacyjnym.
- Ortografia w walizkach – trening ortograficzny z wykorzystaniem inteligencji wielorakich. Zajęcia dla uczniów z dysleksją rozwojową z klas IV – V.
- Pomyśl, zapisz, zapamiętaj – ćwiczenia wspomagające myślenie ikoncentrację uwagi. Zajęcia dla uczniów klas V, VI.
- Klub przyjaciół Bratka – zajęcia dla uczniów klas II szkoły podstawowej ukierunkowane na stymulowanie i usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych, rozwijanie i doskonalenie umiejętności czytania i doskonalenie umiejętności poprawnego pisania pod względem graficznym i ortograficznym.
- Indywidualna terapia pedagogiczna/zajęcia korekcyjno-kompensacyjne według potrzeb.
- Prowadzenie terapii indywidualnej dla dzieci i młodzieży w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, przejawiających zaburzenia zachowania lub zaburzenia emocjonalne
- Zajęcia terapeutyczne grupowe:
a) na terenie Poradni dla dzieci z klas I-III szkół podstawowych onieharmonijnym rozwoju emocjonalno – społecznym (oraz warsztaty dla rodziców w ramach: „Szkoły dla rodziców”).
b) na terenie szkoły „Tęcza uczuć”(cykl ok.8 zajęć dla jednorodnej grupy).
c) „W świecie bajek pomagajek” lub „Bajeczki na smuteczki” – zajęcia grupowe wspierające rozwój emocjonalny dzieci lękliwych, niepewnych siebie wmłodszym wieku szkolnym.
- Zajęcia relaksacyjne, antystresowe.
- Warsztaty dla uczniów:
- integracja zespołu
- „Cyberprzemoc”
- „Jak radzić sobie z agresją?”
- „Jak ujarzmić swoją złość?”
- „Konflikt? Co dalej?”
- „Jak radzić sobie ze stresem?”
- „Jak radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym?”
- „Miej przyjaciela i być przyjacielem”
- „Jak się uczyć?”
- „Trening pewności siebie”
- „Alkohol? Palenie? Nie, dziękuję.”
- „Asertywność”
- „Akceptacja siebie i innych”
- „Twórczy umysł”
- „Granice. Stereotypy”
- „Komunikacja – „Wpływ mediów na kształtowanie samooceny”
- Warsztaty promujące zdrowy styl życia
- Język , gesty , słowa – jak porozumiewamy się (kl. I_III)
- W jakim stopniu reklama manipuluje naszymi wyborami ( kl. V- VII)
- Nikotyna legalny narkotyk( kl VII)
- Przygnębienie i apatia( kl IV- VII)
- Zachowania autoagresywne
- Skuteczne metody uczenia się
- Role społeczne wzmacnianie więzi rodzinnych
- Motywacja i jej wpływ na realizowanie celów
- Bezpieczne korzystanie z Internetu i portali internetowych
- Jak radzić sobie z agresją własną i innych osób
- inne według potrzeb
DZIAŁ PORADNICTWA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEGO IORIENTACJI ZAWODOWEJ
- Rozwijanie umiejętności społecznych – zajęcia warsztatowe dla zespołów klasowych obejmujące zagadnienia:
- umiejętności komunikacyjnych (negocjacje, rozwiązywanie konfliktów), integracji zespołu klasowego, budowania efektywnie współpracującego zespołu klasowego, umiejętności efektywnego uczenia się
- profilaktyki uzależnień (Internet, telefon komórkowy) i zdrowego stylu życia
- cyberprzemoc
- radzenie sobie ze stresem, trudnymi sytuacjami w szkole i w rodzinie
- trudności okresu dojrzewania
- Doskonalenia umiejętności liderów samorządu szkolnego i klasowego (doskonalenie współdziałania, kreatywnego myślenia, rozwiązywania konfliktów, skutecznego działania)
DLA UCZNIÓW INDYWIDUALNIE
- Rozwijanie umiejętności społecznych – indywidualnie
- Terapia ukierunkowana na rozwój
- Profilaktyka uzależnień
- Pomoc w sytuacjach kryzysowych
- Doskonalenie koncentracji uwagi i umiejętności uczenia się zwykorzystaniem metody biofeedback
- Doradztwo zawodowe (pomoc w wyborze dalszej drogi kształcenia)
- Poradnictwo indywidualne (testy komputerowe)
- Zajęcia warsztatowe zawodoznawcze ( SP, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne)
DZIAŁ OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ
- Badania diagnostyczne.
- Ocena rozwoju mowy.
- Terapia logopedyczna indywidualna:
- dzieci i młodzieży w normie intelektualnej,
- dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w tym pomoc dzieciom i młodzieży zzespołem Downa, Aspergera, ze spektrum autyzmu.
- Terapia logopedyczna grupowa w ramach Metody Dobrego Startu.
- Terapia dzieci z niepłynnością mowy oraz jąkających się.
- Badania przesiewowe mowy na terenie szkół i przedszkoli.
- Badania przesiewowe słuchu na terenie szkół i przedszkoli.
OFERTA SKIEROWANA DO RODZICÓW
DZIAŁ OPIEKI NAD MAŁYM DZIECKIEM
Prelekcje/warsztaty:
- „W świecie leworęczności.”
- „Zamiast klapsa – jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice?”
- „Zrozumieć świat mojego dziecka” – CYKL (5 spotkań)
- „Metoda Dobrego Startu – warsztat praktyczny
- „Mały terrorysta” czyli o dziecięcych atakach złości .
- „Jak zapewnić dziecku dobry start w szkole, Gotowość szkolna.”
- „Rozwój emocjonalno-społeczny dziecka przedszkolnego”
- „Samodzielność – „Samodzielny przedszkolak, zaradny uczeń, niezależny dorosły”
- „Sposób na niejadka – dzieci przedszkolne”.
- „Co zamiast komputera i tabletu? Zabawy rozwijające dla najmłodszych.”
- „Wychowanie to wyzwanie”.
DZIAŁ SZKOLNY
Prelekcje i warsztaty:
- Możesz mi zaufać- jak rozmawiać z nastolatkiem o jego problemach idylematach.
- Rozumiem, bo jestem blisko – zapobieganie zachowaniom ryzykownym nastolatków.
- Być rodzicem po rozwodzie, czyli jak dbać o pozytywne relacje z dzieckiem,
gdy kończy się związek małżeński?
- Mówimy tym samym językiem, a jednak trudno nam się zrozumieć –
warsztaty dotyczące skutecznej komunikacji w rodzinie.
- „Inteligencja emocjonalna kluczem do sukcesu dziecka”
- „Kary i nagrody w wychowaniu dziecka” – konstruktywnych metod wychowawczych;
- motywacja dzieci do nauki;
- „Od kłótni do współpracy – o budowaniuwięzi między rodzeństwem”
- „Moje nieśmiałe dziecko”
- „Moje dziecko w sieci”;
- uzależnienia (od alkoholu, dopalaczy, Internetu, zakupów);
DZIAŁ PORADNICTWA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEGO IORIENTACJI ZAWODOWEJ
- Wspieranie rodziców w procesie wychowawczym – poradnictwo indywidualne
- Wspieranie rodziców w zakresie ukierunkowania pracy edukacyjnej zdzieckiem
- Poradnictwo dotyczące kierunku pracy zdziećmi w domu
- Terapia rodzin
Prelekcje i spotkania – wspieranie kompetencji wychowawczych :
- Moje dziecko kończy gimnazjum – co dalej ?
- Matura co dalej?
- Nastolatek w domu – problemy wieku dojrzewania
- inne według potrzeb szkół
DZIAŁ OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ
- Porady, konsultacje po badaniach mowy.
- Porady, konsultacje po badaniach przesiewowych mowy i słuchu.
- Wskazania do pracy z dzieckiem stymulujące rozwój mowy i percepcji słuchowej.
OFERTA SKIEROWANA DO NAUCZYCIELI I SPECJALISTÓW
DZIAŁ OPIEKI NAD MAŁYM DZIECKIEM
- Spotkania z psychologami przedszkolnymi z rejonu działania poradni – DYŻURY KONSULTACYJNE
- Wspomaganie placówek przy konstruowaniu Rocznego Planu Wspomagania, prowadzenie warsztatów diagnostycznych – zgodnie z zapotrzebowaniem szkół
- Wspieranie nauczycieli w procesie wychowawczym poprzez rozszerzanie wiedzy iumiejętności z zakresu rozwoju emocjonalno – społecznego dziecka, radzenia sobie zsytuacjami trudnymi dziecka.
- Wspieranie nauczycieli w stymulacji rozwoju dziecka celem osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Wspieranie nauczycieli w podnoszeniu kompetencji w zakresie współpracy nauczyciel-rodzic
- Warsztaty dla nauczycieli przedszkoli z rejonu:
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej (opinie i orzeczenia)
- Budowanie skutecznej współpracy nauczyciel – rodzic.
- Jak pomóc dziecku leworęcznemu?
- Jak stworzyć spójny system oddziaływań wychowawczych wspólny dla środowiska domowego i przedszkolnego?
- Dlaczego system motywacyjny nie działa?
- Prowadzenie Grupy Wsparcia Psychologów iPedagogów Przedszkolnych oraz Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego z terenu Miasta Katowice
- Prowadzenie I Katowickiego Zespołu Doskonalenia Logopedów działającej przy PPP1
DZIAŁ OPIEKI SZKOLNEJ
- Dyżury konsultacyjne dla nauczycieli na terenie szkoły /według potrzeb placówek/.
- Wspomaganie placówek przy konstruowaniu Rocznego Planu Wspomagania, prowadzenie warsztatów diagnostycznych – zgodnie z zapotrzebowaniem szkół
- Prelekcje/warsztaty:
- Szlifowanie diamentów – prelekcja na temat rozpoznawania potencjału drzemiącego w każdym uczniu.
- Praca z dzieckiem z zaburzeniami zachowania. Ciemna strona dojrzewania – wjaki sposób edukować nastolatków o zagrożeniach wieku dorastania.
- Natura emocji – granice między normą a zaburzeniami emocjonalnymi unastolatków wymagających pomocy specjalistycznej
- Uczeń z zaburzeniami przetwarzania słuchowego
- Warsztaty dla nauczycieli:
- „Jak rozumieć opinie i zawarte w nich zalecenia?”
- „Badania przesiewowe Skalą Ryzyka Dysleksji – po co?”
- „Jak motywować uczniów do nauki?”
- „Praca ze słabym uczniem”
- „Praca z uczniem zdolnym”
- Depresja u uczniów – symptomy i pomoc.
- Praca z dzieckiem autystycznym w szkole i w domu
- Rozwój społeczny ucznia ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi
DZIAŁ PORADNICTWA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEGO IORIENTACJI ZAWODOWEJ
- Wspomaganie placówek przy konstruowaniu Rocznego Planu Wspomagania, prowadzenie warsztatów diagnostycznych – zgodnie z zapotrzebowaniem szkół
- Wsparcie dla doradców zawodowych w szkołach
- Prelekcje/ warsztaty:
- Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Doskonalenie umiejętności rozwiązywania konfliktów klasowych
- Wypalenie zawodowe
- Prawidłowe oddziaływanie wychowawcze na uczniów
- Warsztaty i konsultacje dla nauczycieli zkrótkim stażem zawodowym
- Wspieranie rozwoju uczniów- prelekcja, warsztaty
- Jak ciekawie prowadzić lekcje wychowawcze warsztaty
- Inne zgodnie z zapotrzebowaniem szkół
Indywidualne konsultacje dla pracowników szkół i przedszkoli
DZIAŁ OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ
- Porady, konsultacje po badaniach przesiewowych mowy i słuchu.
- Wskazania do pracy z dzieckiem stymulujące rozwój mowy i percepcji słuchowej.
- Szkolenia na terenie PPP-1 dla nauczycieli/logopedów w ramach działalności I Grupy Doskonalenia Logopedów.
Zapraszamy również do udziału w:
- Dniu Otwartym Poradni (18.11. 2017 r. sobota)
- Dniu bezpłatnych badań mowy i przesiewowych badań słuchu w ramach Europejskiego Dnia Logopedy– 10.03.2018 r.(sobota)
- Międzyszkolnym Konkursie pn „”Mistrz Inteligencji”(marzec 2018)
OFERTA PORADNI
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1 WROKU SZKOLNYM 2016/2017
DZIAŁ OPIEKI NAD MAŁYM DZIECKIEM
Nauczyciele, specjaliści
- Spotkania z psychologami przedszkolnymi z rejonu działania poradni.
- Warsztaty dla nauczycieli przedszkoli z rejonu:
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej (opinie i orzeczenia)
- Budowanie skutecznej współpracy nauczyciel – rodzic.
- Jak pomóc dziecku leworęcznemu?
- Jak wspomagać koncentrację dziecka w wieku przedszkolnym?.
- Rozwój emocjonalno-społeczny dziecka przedszkolnego.
- Prowadzenie Grupy Wsparcia Psychologów i Pedagogów Przedszkolnych.
- Prowadzenie I Katowickiego Zespołu Doskonalenia Logopedów.
Rodzice
- Warsztaty dla rodziców na terenie przedszkoli lub poradni:
- Zamiast klapsa – jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice? w ramach programu Dobry Rodzic – Dobry Start Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
- „Mały terrorysta” czyli o dziecięcych atakach złości w ramach programu Dobry Rodzic – Dobry Start Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
- Słowa mają moc czyli o sztuce doceniania w ramach programu Dobry Rodzic – Dobry Start Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę
- W świecie leworęczności.
- Zabawy rozwijające dla najmłodszych.
- Jak zapewnić dziecku dobry start w szkole?. Gotowość szkolna.
- Jak wspomagać koncentrację dziecka w wieku przedszkolnym?.
- Rozwój emocjonalno-społeczny dziecka przedszkolnego.
- Jak wspomóc proces adaptacji dzieci do przedszkola?
Dzieci
- Badania przesiewowe „Dziecięce Liczenie”.
- Badania przesiewowe „ Skala Ryzyka Dysleksji-6”
- Zajęcia terapeutyczne dla dzieci (od 2 r. ż do rozpoczęcia nauki w szkole) prowadzone Metodą Dobrego Startu – cały rok szkolny.
- Warsztaty dla dzieci na terenie przedszkoli – wg potrzeb placówek, cały rok szkolny:
- Poznajemy uczucia
- Bezpieczne zasady
- Wychowanie w duchu wartości. LVEP
- Uczestnictwo w organizacji Dnia Otwartego PPP nr 1
- Uczestnictwo w Dniu Bezpłatnych Badań Mowy iPrzesiewowych Badań Słuchu (sobota logopedyczna w poradni wramach Europejskiego Dnia Logopedy)(dla dzieci).
Działania wspierające nauczycieli:
- Wspieranie nauczycieli w procesie wychowawczym poprzez rozszerzanie wiedzy iumiejętności z zakresu rozwoju emocjonalno – społecznego dziecka, radzenia sobie zsytuacjami trudnymi dziecka.
- Wspieranie nauczycieli w stymulacji rozwoju dziecka celem osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Wspieranie nauczycieli w podnoszeniu kompetencji w zakresie współpracy nauczyciel-rodzic.
Działania wspierające rodziców:
- Wspieranie rodziców w procesie adaptacji dziecka do przedszkola.
- Wspieranie rodziców w procesie wychowawczym poprzez rozszerzanie wiedzy iumiejętności z zakresu rozwoju emocjonalno – społecznego dziecka.
- Wspieranie rodziców w stymulacji rozwoju dziecka celem osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
DZIAŁ OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ
- Obejmuje dzieci:
- od 0-3 roku życia,
- w wieku przedszkolnym,
- w wieku szkolnym (w tym młodzież gimnazjalną i ponad gimnazjalną)
- Oferuje dzieciom:
- Diagnozę logopedyczną.
- Indywidualną terapię logopedyczną, neurologopedyczną, surdologopedyczną.
- Terapię dzieci z opóźnionym rozwojem mowy.
- Terapię dzieci z zaburzonym kontaktem i komunikacją (ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera, zespołem Downa)- z wykorzystaniem Metody Krakowskiej, stosowaniem alternatywnych metod komunikacji Makaton, naukę czytania metodą symultaniczno- sekwencyjną, terapię neurobiologiczną.
- Terapię grupową dzieci z zaburzoną mową i kontaktem- z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz.
- Terapię indywidualną dzieci z niepłynnością mowy w wieku przedszkolnym.
- Terapię indywidualną mowy dzieci jąkających się w wieku szkolnym.
- Badania przesiewowe słuchu, mowy z wykorzystaniem Platformy do Badania Zmysłów opracowaną przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu wKajetanach.
- Oferuje rodzicom/ prawnym opiekunom:
- Konsultacje indywidualne po badaniach przesiewowych mowy i słuchu.
- Udzielenie wskazówek do pracy z dzieckiem w domu, w trakcie terapii logopedycznej.
- Badania mowy i przesiewowe badania słuchu (sobota logopedyczna w poradni wramach Europejskiego Dnia Logopedy)(dla dzieci).
- Oferuje logopedom / zainteresowanym nauczycielom:
- Spotkania warsztatowe w ramach I Katowickiej Grupy Doskonalenia Zawodowego Logopedów (dla logopedów, nauczycieli).
- Konferencje we współpracy z Uniwersytetem Śląskim.
- Konsultacje po badaniach przesiewowych słuchu i mowy (nauczyciele przedszkoli i szkół).
DZIAŁ OPIEKI SZKOLNEJ
I. POMOC UDZIELANA UCZNIOM:
- Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna dzieci i młodzieży. Określenie: poziomu intelektualnego, możliwości i potrzeb szkolnych, poziomu rozwoju i funkcjonowania procesów poznawczych i emocjonalnych, umiejętności społecznych, umiejętności dydaktycznych, motywacji do nauki, problemów psychologicznych, specyficznych trudności w uczeniu się.
- Przesiewowe badanie słuchu dzieci i młodzieży.
- Opiniowanie w sprawach szkolnych. Wystawianie opinii na podstawie diagnozy. Opracowywanie wniosków do dalszej pracy z uczniem. Określenie odpowiednich form pomocy dla ucznia na terenie Poradni, w szkole i w domu.
- Opracowywanie opinii o uczniu dla PZP, ZOZ, OHP, MOPS, OIK, zakładu pracy, itp.
- Udział w posiedzeniach Zespołów Orzekających i wydawanie orzeczeń o:
- potrzebie indywidualnego nauczania;
- potrzebie kształcenia specjalnego.
- Pomoc w rozwiązywaniu kryzysów rozwojowych oraz trudności wprzystosowaniu się.
- Badania przesiewowe w kl. I-III szkoły podstawowej ukierunkowane na wczesne rozpoznawanie dysleksji.
- Obserwacje zespołów klasowych na terenie placówek.
- Zajęcia terapeutyczne grupowe na terenie Poradni dla dzieci o nieharmonijnym rozwoju emocjonalno – społecznym (oraz „Szkoła dla rodziców”).
- Zajęcia terapeutyczne grupowe i indywidualne o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym dla dzieci ze szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych.
- Zajęcia socjoterapeutyczne dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.
- Zajęcia terapeutyczne indywidualne psychologiczne i pedagogiczne.
- SRD – badania przesiewowe.
- Warsztaty dla uczniów:
KOMUNIKACJA:
- „Język, gesty słowa – jak się porozumiewamy” – zajęcia warsztatowe dla uczniów z klas I –III SP
ASERTYWNOŚĆ:
- „Jestem sobą i umiem powiedzieć NIE!” – zajęcia warsztatowe z zakresu kształtowania postaw asertywnych. Czas trwania 2 h lekcyjne.
- „Asertywność – czyli sztuka bycia sobą. Dla klas V-VI
MEDIA:
- „W jakim stopniu reklama manipuluje naszymi wyborami. Rozpoznawanie iochrona”. Dla uczniów IV-VI
- „Cyberprzemoc” – warsztaty dla uczniów gimnazjum
UZALEŻNIENIA:
- „Nikotyna – legalny narkotyk” – dla uczniów klasy VI
- „Alkohol? Palenie? – Nie, dziękuję” – dla uczniów klas V i VI
UCZENIE SIĘ I MOTYWACJA:
- „Dlaczego i jak warto się uczyć?” – zajęcia dla starszych klas SP oraz gimnazjum. Czas trwania 2 h.
- „Jak uczyć się efektywnie? Wykorzystaj możliwości twojego mózgu! – zajęcia dla starszych uczniów SP oraz uczniów gimnazjum. Czas trwania 2 godziny.
- „Kreatywny umysł” – dla uczniów SP oraz GIM.
- „Motywacja i jej wpływ na realizowanie celów”
- „Kub Młodego Geniusza” – cykl 8 spotkań dla dzieci uzdolnionych – dla uczniów klas IV – VI
ZDROWY STYL ŻYCIA:
- „W zdrowym ciele zdrowy duch!” – zajęcia warsztatowe z zakresu promocji zdrowego stylu życia, dla starszych klas SP oraz uczniów gimnazjum. Czas trwania 2h.
- „wybieram zdrowie” – dla klas SP
SAMOOCENA
- „Jak podnieść własną samoocenę?” – zajęcia dla starszych uczniów SP oraz uczniów gimnazjum. Czas trwania 2 h dydaktyczne.
ZACHOWANIA SPOŁECZNO – EMOCJONALNE:
- „Tęcza uczuć” – zajęcia terapeutyczne – grupowe, na terenie szkoły /cykl 8 zajęć dla jednorodnej grupy/.
- Zajęcia terapeutyczne, grupowe – na terenie poradni, dla dzieci o nieharmonijnym rozwoju emocjonalno-społecznym – z klas I-III SP.
- „Socjoterapia dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych”
STRES
- „Jak sobie radzić ze stresem?” – dla klas V i VI
- „Przygnębienie i apatia – sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami” – dla uczniów klasy IV – VI.
AGRESJA
- „W zgodzie z sobą i z Tobą” – zajęcia dla uczniów SP, poświęcone przeciwdziałaniu zachowaniom agresywnym. Czas trwania: cykl 3 spotkań po 2 h lekcyjne.
- „Jak radzić sobie z agresją własną i innych osób”
- „Zachowania autoagresywne. Jak radzić sobie z negatywnymi emocjami”
- „Konflikt i co dalej?!” – zajęcia poświęcone ćwiczeniu umiejętności skutecznego rozwiązywania problemów, dla starszych uczniów SP oraz uczniów gimnazjum. Czas trwania: 2 h.
- „Jak ujarzmić swoją złość” – dla uczniów SP
- „Inny nie znaczy gorszy!” – zajęcia poświęcone kształtowaniu postawy tolerancji, dla SP. Czas trwania: 2 h.
INTEGRACJA
- Zajęcia integracyjne dla uczniów SP i GIM. Czas trwania 2 h lekcyjne.
II. POMOC UDZIELANA NAUCZYCIELOM:
- Udział w radach pedagogicznych – wg potrzeb
- Warsztaty :
- Praca z dzieckiem autystycznym w szkole i w domu
- Rozwój społeczny ucznia ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi
- Jak rozumieć opinie i zawarte w nich zalecenia?
- Jak motywować uczniów do nauki?
- Praca ze słabym uczniem
- Praca z uczniem zdolnym
- inne –wg potrzeb
- Dyżury konsultacyjne dla nauczycieli na terenie szkoły /według potrzeb/.
III. POMOC UDZIELANA RODZICOM:
KONSULTACJE – konsultacje i porady dotyczące problemów wychowawczych, dydaktycznych oraz emocjonalnych dzieci i młodzieży
PRELEKCJE:
- „Jak wspierać dziecko w procesie uczenia się w młodszym wieku szkolnym?” – prelekcja dla rodziców młodszych dzieci z klas I – III /np. w ramach popołudniowych zebrań/.
- „Jak pomóc dziecku w nauce”
- „Moje dziecko jest dyslektykiem jak mu pomóc?”
- „Brak motywacji do nauki”
- „Cyberprzemoc”
- „Uzależnienia /alkohol, dopalacze, Internet, zakupy/.
WARSZTATY:
- „Szkoła dla rodziców” – cykl trzech spotkań dla rodziców o tematyce wychowawczej.
Dyżury konsultacyjne – na terenie szkoły dla rodziców,
DZIAŁ PORADNICTWA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEGO
I ORIENTACJI ZAWODOWEJ
RODZICE:
- Wspieranie rodziców w procesie wychowawczym – poradnictwo indywidualne
- Wspieranie rodziców w zakresie ukierunkowania pracy edukacyjnej zdzieckiem
- Diagnoza przyczyn trudności w nauce
- Poradnictwo dotyczące kierunku pracy zdziećmi w domu
- Moje dziecko kończy gimnazjum – co dalej ?
- Matura co dalej?
- Nastolatek w domu – problemy wieku dojrzewania
- inne według potrzeb szkół
- Terapia z włączeniem rodzin
- Orzekanie kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego w ramach dopasowania form i metod pracy do indywidualnych możliwości dziecka
- Prelekcje i spotkania – wspieranie kompetencji wychowawczych :
UCZNIOWIE:
- Wspieranie w zakresie radzenia sobie zproblemami – poradnictwo indywidualne iterapia psychologiczna
- Wspieranie umiejętności efektywnego uczenia się – poradnictwo w zakresie planowania i organizowania czasu oraz technik uczenia się
- Wspieranie w rozwoju umiejętności społecznych – zajęcia psychoedukacyjne grupowe, zgodnie z potrzebami szkół. Przykładowe tematy:
- Profilaktyka agresji
- Rozwiązywanie konfliktów
- Współpraca w zespole
- Autoprezentacja
- Planowanie i organizowanie czasu
- Kreatywne myślenie
- Zajęcia zawodoznawcze dla gimnazjum iszkół ponadgimnazjalnych.
- Badania zainteresowań ipreferencji zawodowych – indywidualne porady (gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne)
NAUCZYCIELE:
- Opiniowanie przyczyn trudności szkolnych dzieci, przekazywanie zaleceń do pracy zdzieckiem.
- Opiniowanie indywidualnego toku nauki.
- Poradnictwo wychowawcze – konsultacje indywidualne
- Warsztaty i konsultacje dla nauczycieli zkrótkim stażem zawodowym
- Wspieranie rozwoju uczniów- prelekcja, warsztaty
- Jak ciekawie prowadzić lekcje wychowawcze warsztat
- Inne zgodnie z zapotrzebowaniem szkół
Zapraszamy również do udziału w:
- Dniu Otwartym Poradni (19.11. 2016 r. sobota)
- Dniu bezpłatnych badań mowy i przesiewowych badań słuchu w ramach Europejskiego Dnia Logopedy– 04.03.2017 r.(sobota)
- V Międzyszkolnym Konkursie Ortograficznym dla Dysortografików dla szkół podstawowych (18.11.2016 r.) igimnazjów (25.11.2016 r.).
OFERTA PORADNI
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1 W ROKU SZKOLNYM 2015/2016
DZIAŁ OPIEKI NAD MAŁYM DZIECKIEM
METODA DOBREGO STARTU
- grupy 2- i 3-latków, grupy 4-latków, grupy 5- i 6-latków, grupy dla dzieci odroczonych
- grupa „Od wierszyka do cyferki” dla dzieci po przesiewowych badaniach „Dziecięce liczenie”
- zajęcia na terenie Domu Aniołów Stróżów i Świetlicy Św. Jacka
BADANIA PRZESIEWOWE I PROFILAKTYCZNE
- „Dziecięce liczenie”
- Badania przesiewowe Skalą Ryzyka Dysleksji dla dzieci 6-letnich
- Propagowanie badań profilaktycznych 2-latków w żłobkach i w poradniach zdrowia
WARSZTATY DLA DZIECI NA TERENIE PRZEDSZKOLI
- Bezpieczny przedszkolak
- Poznajemy emocje
WARSZTATY DLA RODZICÓW
- „Mały terrorysta” – czyli o dziecięcych atakach złości
- Zamiast klapsa – jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice
- W świecie leworęczności
- Jak zapewnić dziecku dobry start w szkole?. Gotowość szkolna
- Bez klapsa? – jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice (cykl 5 spotkań)
- Zabawy rozwijające dla najmłodszych
DLA NAUCZYCIELI
- Warsztaty dla Rad Pedagogicznych:
Jak czytać opinie
Budowanie skutecznej współpracy nauczyciel-rodzic
- I Katowicki Zespół Doskonalenia Logopedów działający przy PPP nr 1
- Grupa Wsparcia dla Psychologów i Pedagogów Przedszkolnych
DZIAŁ OPIEKI LOGOPEDYCZNEJ
OBEJMUJE OPIEKĄ DZIECI
- od 0-3 roku życia,
- w wieku przedszkolnym,
- w wieku szkolnym (w tym młodzież w wieku gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym)
DZIAŁANIA:
- Diagnoza logopedyczna
- Badania przesiewowe: słuchu, mowy z wykorzystaniem Platformy do Badania Zmysłów opracowanej przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach
- Indywidualna terapia logopedyczna, neurologopedyczna, surdologopedyczna
- Terapia dzieci z opóźnionym rozwojem mowy
- Terapia dzieci z niepłynnością mowy w wieku przedszkolnym
- Terapia mowy dzieci jąkających się w wieku szkolnym
- Terapia dzieci z zaburzonym kontaktem i komunikacją (ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera, zespołem Downa) – z wykorzystaniem Metody Krakowskiej, alternatywnych metod komunikacji Makaton, nauki czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną, terapii neurobiologicznej,
- Terapia grupowa dzieci z zaburzoną mową – z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz.
DZIAŁ OPIEKI SZKOLNEJ
Prowadzący: K. Jokiel, K. Respondek – Brol
WARSZTATY DLA UCZNIÓW
- „Nikotyna – legalny narkotyk” – zajęcia warsztatowe dla uczniów starszych klas SP oraz gimnazjum
- „Ślepy zaułek uzależnienia” /alkohol/ – zajęcia warsztatowe dla uczniów gimnazjum
- „Style uczenia się” – zajęcia dla starszych klas SP oraz gimnazjum
- „Miej przyjaciela i bądź przyjacielem” – zajęcia poświęcone kształtowaniu pozytywnych relacji rówieśniczych, dla uczniów SP
- „Jak się uczyć i planować wolny czas? – zajęcia z zakresu technik uczenia się igospodarowania wolnym czasem dla starszych uczniów SP oraz uczniów klas Igimnazjum
- „Stawiam na zdrowie” – zajęcia warsztatowe z zakresu promocji zdrowego stylu życia, dla uczniów klas SP
- „Jak podnieść samoocenę?” – zajęcia dla starszych uczniów SP oraz gimnazjum
- „W zgodzie ze sobą i z Tobą” – zajęcia dla uczniów SP, poświęcone przeciwdziałaniu zachowaniom agresywnym, cykl 3 spotkań
- „Trening radzenia sobie ze złością” – cykl 3 zajęć dla uczniów SP oraz gimnazjum
- „Szkolne porachunki” – zajęcia poświęcone ćwiczeniu umiejętności skutecznego rozwiązywania problemów dla uczniów SP
- „Emocje pod kontrolą” – zajęcia dla uczniów SP oraz gimnazjum
- „Skoncentruj się! Rusz głową!” – zajęcia poświęcone kształtowaniu koncentracji uwagi, dla SP oraz gimnazjum
- „Tolerancja” – zajęcia dla SP i gimnazjum
- Zajęcia integracyjne dla klas pierwszych
- „Klub młodego geniusza” – zajęcia poświęcone rozwijaniu kreatywnego myślenia, ocharakterze cyklicznym, dla stałej grupy uczniów z klas IV – VI /wyłonionych przez nauczycieli/
- „Baw się razem z nami” – cykl zajęć warsztatowych dla uczniów młodszych klas szkół podstawowych z zakresu kształtowania prawidłowych postaw emocjonalno-społecznych – zajęcia prowadzone na terenie szkoły
- „Ja, Ty, My” – cykl zajęć warsztatowych dla uczniów starszych klas szkół podstawowych zzakresu kształtowania prawidłowych postaw emocjonalno-społecznych – zajęcia prowadzone na terenie szkoły
- Obserwacje zespołów klasowych
- Badania przesiewowe Skalą Ryzyka Dysleksji
- Badanie słuchu – /o charakterze przesiewowym/ – dla poszczególnych uczniów
- Terapia grupowa i indywidualna dla uczniów z dysleksja rozwojową
- Terapia grupowa i indywidualna – dla uczniów przejawiających zakłócenia w rozwoju społeczno-emocjonalnym
- „Szkoła Pamięci” – zajęcia dla uczniów wspierające proces zapamiętywania oraz koncentracji uwagi
DLA NAUCZYCIELI
- „Na czym polega dostosowanie wymagań edukacyjnych wobec uczniów?” – Konferencja dla zainteresowanych nauczycieli
- „Jak nauczać żeby skutecznie nauczyć? – Konferencja dla rad pedagogicznych
- „Jak zachęcić ucznia do nauki?” /motywacja/ – konferencja dla rad pedagogicznych
- „Formy pomocy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” – Konferencja dla rad pedagogicznych
- Dyżury konsultacyjne dla nauczycieli na terenie szkoły /według potrzeb/
DLA RODZICÓW
- „Jak wspierać dziecko w procesie uczenia się w młodszym wieku szkolnym?” – prelekcja dla rodziców dzieci z klas I – III /np. w ramach popołudniowych zebrań/.
- „Moje dziecko ma problemy z koncentracją uwagi – jak mu pomóc?” – warsztat
- „Jak zmotywować dziecko do nauki szkolnej?” – prelekcja
- „Jak pomóc leworęcznemu dziecku poprawnie i czytelnie pisać?” – warsztat
- „Moje dziecko jest dyslektykiem – jak mu pomóc?” – warsztat
- „Zrozumieć nastolatka” – warsztat
- „Krąg ryzyka dysleksji – jak pracować z takim dzieckiem w domu?” – warsztat
- „Szkoła dla rodziców” – cykl warsztatów dla rodziców dzieci uczestniczących wterapii grupowej
- „Czy cierpliwość wystarczy?” – warsztaty dla rodziców dzieci przejawiających symptomy nadpobudliwości
- Dyżury konsultacyjne dla rodziców na terenie szkół
Prowadzący: U. Bielińska, J. Śledziewski
WARSZTATY DLA UCZNIÓW
- „Jak się uczyć szybko i skutecznie”
- „Jak rozwijać własne talenty i umiejętności”
- „Moje emocje- przyjaciel i wróg”
- „Skuteczna komunikacja drogą do nawiązywania lepszych relacji z innymi ludźmi”
- „Asertywność – postawa szacunku i akceptacji siebie oraz innych”
- „Jak umiejętnie radzić sobie ze stresem”
- „Agresja – jak sobie z nią radzić”
- „Uzależnienia- dlaczego ludzie krzywdzą samych siebie”
- „Zajęcia integrujące zespół klasowy”
WARSZTATY DLA RAD PEDAGOGICZNYCH
- „Praca z uczniem zdolnym”
- „Praca z uczniem sześcioletnim – wspieranie rozwoju dziecka”
- „Praca z dzieckiem autystycznym, z Zespołem Aspergera”
PRELEKCJE DLA RODZICÓW
- „Metody wychowawcze w pracy z dzieckiem”
- „Prawidłowe zasady komunikacji rodzica z dzieckiem”
- „Praca z dzieckiem zdolnym”
INNE FORMY POMOCY
- Socjoterapia dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych
- Doradztwo w zakresie specyficznych problemów w czytaniu i pisaniu
- Doradztwo w zakresie problemów wychowawczych, ADHD, zaburzeń zachowania, niedostosowania społecznego, autyzmu, Zespołu Aspergera
- Konsultacje dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów, dyrektorów i rodziców
Prowadzący: K. Umińska, B. Witkowska
ZAJĘCIA GRUPOWE DLA UCZNIÓW NA TERENIE SZKÓŁ
Dla uczniów szkoły podstawowej:
- integracja zespołu
- „Jak radzić sobie z agresją?”
- „Jak radzić sobie ze stresem?”
- „Jak się uczyć?”
- „Alkohol? Nie, dziękuję.”
- „Asertywność”
inne według potrzeb
Dla uczniów gimnazjum:
- integracja zespołu
- „Jak radzić sobie z agresją?”
- „Jak radzić sobie ze stresem?”
- „Jak się uczyć?”
- „Alkohol?Nie, dziękuję.”
- „Asertywność”
- „Komunikacja”
inne według potrzeb
DLA UCZNIÓW
- Badania przesiewowe Skalą Ryzyka Dysleksji
- Terapia psychologiczna i pedagogiczna
- Pomoc w rozwiązywaniu kryzysów rozwojowych oraz trudności w przystosowaniu się
DLA RODZICÓW
- Konsultacje dotyczące problemów wychowawczych i emocjonalnych u dzieci imłodzieży
- Zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców na temat:
dysleksji i „kręgu ryzyka dysleksji”
motywacji dzieci do nauki
metod wychowawczych
cyberprzemocy lub uzależnienia od Internetu
- Dyżury konsultacyjne dla rodziców na terenie szkół
DLA NAUCZYCIELI
- Dyżury konsultacyjne dla nauczycieli na terenie szkół
- Warsztaty dla nauczycieli:
- „Jak motywować uczniów do nauki”
- „Praca ze słabym uczniem”
- „Praca z uczniem zdolnym”
inne według potrzeb
DZIAŁ PORADNICTWA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEGO
I ORIENTACJI ZAWODOWEJ
DLA UCZNIÓW
Rozwijanie umiejętności społecznych – zajęcia warsztatowe dla zespołów klasowych obejmujące zagadnienia:
- umiejętności komunikacyjnych (negocjacje, rozwiązywanie konfliktów), integracji zespołu klasowego, budowania efektywnie współpracującego zespołu klasowego, umiejętności efektywnego uczenia się
- profilaktyki uzależnień (Internet, telefon komórkowy) i zdrowego stylu życia
- radzenia sobie ze stresem, trudnymi sytuacjami w szkole i w rodzinie
- trudności okresu dojrzewania
Doskonalenie umiejętności liderów samorządu szkolnego i klasowego (doskonalenie współdziałania, kreatywnego myślenia, rozwiązywania konfliktów, skutecznego działania)
DLA UCZNIÓW
- Rozwijanie umiejętności społecznych – indywidualnie
- Terapia ukierunkowana na rozwój
- Profilaktyka uzależnień
- Pomoc w sytuacjach kryzysowych
- Doskonalenie koncentracji uwagi i umiejętności uczenia się z wykorzystaniem metody biofeedback
- Doradztwo zawodowe (pomoc w wyborze dalszej drogi kształcenia)
- Poradnictwo indywidualne (testy komputerowe)
- Zajęcia warsztatowe – zawodoznawcze ( kl. od I do III gimnazjum, klasy II LO i klasy III technikum)
DLA RODZICÓW
- Wsparcie wychowawcze
- Terapia rodzin
- Prelekcje dla rodziców dotyczące trudności wychowawczych w okresie dojrzewania (trening umiejętności wychowawczych), profilaktyki uzależnień, ukierunkowywania kariery życiowej dzieci
- Grupa wsparcia dla rodziców dzieci przewlekle chorych
DLA NAUCZYCIELI
- Prelekcje:
- Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Doskonalenie umiejętności rozwiązywania konfliktów klasowych
- Zasady prowadzenia interesujących lekcji
- Wypalenie zawodowe
- Prawidłowe oddziaływanie wychowawcze na uczniów
- Grupa wsparcia dla osób zajmujących się doradztwem zawodowym w szkołach
Zapraszamy również do udziału w:
- Dniu Otwartym Poradni (24.10.2015 r. sobota)
- Dniu bezpłatnych badań mowy i przesiewowych badań słuchu w ramach Europejskiego Dnia Logopedy– marzec 2016 r.(sobota)
- IV Międzyszkolnym Konkursie Ortograficznym dla Dysortografików dla szkół podstawowych igimnazjów – październik 2015 r.